up-date visum - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wouter Jellema - WaarBenJij.nu up-date visum - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wouter Jellema - WaarBenJij.nu

up-date visum

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

15 September 2011 | Australië, Sydney

2nd part in English

Iedereen,

Even een snelle up-date hoe de visum zaken ervoor staan.
Mijn ticket is de retour-ticket van een jaar geleden. Als ik beslis om deze ticket niet te nemen, ben ik hem kwijt. Ik kan deze niet meer veranderen. Fede had haar ticket in april genomen en heeft nu een nieuwe gekocht en heeft hier nog de optie om de ticket te verzetten. Theoretisch kan zij dit doen tot de 30ste van deze maand.

Ik zal nooit mijn visum op tijd krijgen. Wat gedaan moet worden, is een brugvisum krijgen in afwachting op een antwoord van de regering. Volgens onze immigratie agent (en zij wordt betaald door Gavan) heeft zij hier 2 weken voor nodig. Wanneer wij vandaag de dag dus beginnen, zou zij nog voor mijn vlucht de aanvraag kunnen indienen. Dan ga ik vanaf de 15de, wanneer mijn ticket verloopt, op een brugvisum en dan kan ik rustig hier blijven totdat AU ja of nee zegt. Als zij nee zeggen moeten wij in 28 dagen het land verlaten. Wanneer wij dus een brug visum krijgen zullen wij moeten gokken wanneer het ticket van fede te verzetten. De immigratie dienst heeft maximal 3 maanden nodig om een visum goed te keuren of niet. Wij zullen hier dan ook 3 maanden voor nemen. Mocht het antwoord binnen twee maanden bekend en negatief zijn, kunnen wij rustig afwachten op onze vlucht. Mocht het antwoord binnen 1,5 maanden komen, dan kunnen wij 2 weken voor tijd een toeristen visum aanvragen en 2 weken op vakantie gaan naar NZ of Bali of noem het maar op. Om dan de vlucht te pakken in Australie moeten wij een AU-toeristen visum aanvragen en dan de vlucht terug naar Europa nemen. Dit kan uiteraard alleen wanneer wij in het buitenland zij. Wij moeten dus in 28 dagen het land verlaten, kunnen dan een Australische toeristen visum aanvragen en dan weer terug komen voor een “vakantie”.

Zoals je ziet, hangt alles af van wanneer de immigratie agent kan garanderen de lancering te kunnen maken. Is dit voor de 15de, hebben wij opties. Is het na de 15de, hebben wij een optie: de vlucht de 3de richting Europa…

English part:

My ticket is a two way ticket of a year ago. If I would not take this flight I’ll lose it. I cannot change it anymore. Fede took or flight in April and has bought a new one. She is still able to change her flight. In Theory she can do that till the 30st of this month.

I will never get my visum on time. What needs to be done, is a bridging visum, while waiting for the reply of the council. Following the immigration agent (and she is being paid by Gavan) she will need two weeks. When we start doing the paperwork today, she would be able to lodge my application, before I have my flight. In that case I will go on a bridging visum when my work and holiday expires on the 15th of October waiting for a yes or a no. when they say “no” we will have to leave the country in 28 days. When we get a bridging visa it will be a bit of a guess when to put Fede’s flight. The immigration office needs maximum 3 months to give approval or not to an application. We will follow up on these 3 months. When we get the answer in two months and it is negative, we can easily take our flight in 28 days. When we get an answer in 1,5 months, we will have to apply for a tourist visa for 2 weeks and stay in New Zealand, or Bali or the like. To be able to get the flight to go back to Europe we would than need to apply for an Australian tourist visum and then from Australia we will fly back. Of course, this can only be done, when we are outside of the country. We will have to leave the country in 28 days, than we can ask for a tourist visum and then we can take a flight back to Europe.
As you can see, all depends on when the immigration agent can guarantee to lodge the application. When this is before the 15th, we will have options. When it is after the 15th we have only one option: A flight back to Europe….

• 15 September 2011 - 07:01

Kelly:

Jeetje.. Wat een gedoe allemaal!! Zal voor jullie duimen!!

XxX

• 15 September 2011 - 08:39

Hans:

Fede & Wouter,

Consider every result as the outcome for you future.

I will cross my fingers!